torstai 25. syyskuuta 2014

Olga

Hyvää iltaa, innokas fanikatraani, Rose ja Arthur sekä Snow. Unohtamatta tietenkään parempaa puoliskoani Windyä. Saimme alkuviikosta viimeisteltyä ystäväni herra Stonen kanssa kirjoitussopimuksen, jonka turvin tulen kirjoittamaan vieraskynän ominaisuudessa tälle palstalle löyhästi matkailuun liittyviä kokemuksiani. Niitä on ehtinyt kertyä jonkin verran ja tuntuu että omalle kohdalle on osunut aika usein sitä "huonompaa hiihtokenkää" että eiköhän siitä riitä jaettavaksikin asti.

Näin aluksi haluan lähteä liikkeelle tuoreella tarinalla tältä viikolta. Olin siis herra Stonen luona rekrytoitavana ja olin valinnut asuinpaikakseni hyvätasoisen hotellin. Sitähän se toki olikin, pääsääntöisesti. Hotellin omistaja oli kuitenkin Venäläinen. Myös henkilökunta ja 95% asiakkaista edusti kyseistä kansakuntaa, joka aamu iloisesti tervehtien "Dobry Den" johon minä vähintään yhtä iloisesti "Samaa vaan sullekin". Olen matkoillani pyrkinyt pitämään asiat asioina ja yritän suhtautua ihmisiin ihmisinä enkä ennakkoluuloisesti kansakunnan mukaan. Venäläisten kohdalla kuitenkin joskus tämä periaate tahtoo unohtua ja suhtautumisesta tulee, no, varauksellista.


Kun menin ensimmäistä kertaa huoneeseeni huomasin olevani vailla internet yhteyttä. Koska siihen koukkuun on itsensä pujottanut, lähdin takaisin respaan katsomaan mitä asialle voisi tehdä. Hotellin vastaanotossa oli töissä muuan Olga, jonka harvahampaisen hymyn tulisin muistamaan pitkään. Dialoogimme sujui jokseenkin näin:
Minä: Anteeksi, onko mahdollista saada huoneeseen internet yhteys?
Olga: Kyllä se onnistuu, valitettavasti meillä on ainoastaan kaapeliyhteys. Oletteko kauan vieraanamme että voimme valita teille parhaiten sopivan paketin.
Minä: No, olen täällä kolme yötä.
Olga: Entä tuletteko käyttämään internettiä montako tuntia yhteensä tuona aikana?
Minä: Varmaan sellainen 4-5 tuntia.
Olga: No siinä tapauksessa paras vaihtoehto on 24h pakettimme. Voitte käyttää internettiä 24h seuraavan viikon ajan. Se maksaa 40 euroa.
Minä: No, tuota, on kyllä hieman kallista. Eikös se pitäisi olla ilmainen tämän tason hotellissa. Mutta laitetaan nyt sitten se.
Olga: Valitettavasti 24h pakettimme on kuitenkin lopussa. Meiltä löytyy tunnin paketti hintaan 25 euroa tai viikon paketti hintaan 100 euroa.
Minä: Siis.. ?
Olga: Että kumpiko laitetaan?
Minä: Anteeksi mutta kuinka se voi olla "loppu" jos kuitenkin sitä voi käyttää tunnin tai viikon?
Olga: Se nyt vaan sattuu olemaan väliaikaisesti loppu. Mahdollisesti saamme niitä huomenna lisää.
Minä: Mutta mutta kun en nyt ymmärrä että kuinka...
Olga: Se on loppu, kaput. Mutta suosittelen tuota tunnin pakettia. Tulette sitten tunnin välein tänne ostamaan uuden tunnin paketin ja kenties huomenna voimme myydä teille 24h paketin.
Minä: Mutta kun en minä halua käydä täällä tunnin välein, enkä ostaa 100:n euron pakettia. En kyllä vieläkään ymmärrä...
Olga: Meillä on nämä kaksi vaihtoehtoa, että kumpiko laitetaan?
Minä: Hyvä Olga, sovitaan että valitsen sen kolmannen vaihtoehdon ja katson sitten vaikka telkkaria.

Tämä reissu sujuikin rattoisasti ilman internet yhteyttä, onneksi ohjelmaa riitti työn puolesta sen verran, että huoneessa loikoilu oli minimaalista. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

kunnioittavasti
Michael Barn

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti