lauantai 4. lokakuuta 2014

Lisää honeymoonia,

Jah, koska herra Stone avasi Pandoran lippaan ja kirjoitti koskettavasti häämatkastaan niin jatkettakoon tässä samalla linjalla.

Tähän ikään mennessä on oppinut sen, että tieto todellakin lisää tuskaa. Sitä mitä ei tiedä ei voi jännittää ja jos ei tiedä miten asiat kuuluu olla, ei voi tietää onko ne väärin vai oikein. Maalaisfilosofiaa? Ehkä, mutta valaisen tätä ajatelmaa lyhyellä tarinalla vuosien takaa.

Noin kaksikymmentä vuotta sitten tein rouva Barnista kunniallisen naisen ja tapojen mukaan tätä seurasi kuuma häämatka (siis jonnekin missä on kuuma). Toteutuksessa piili kuitenkin yksi käytännön ongelma, budjettimme oli äärimmäisen rajoittunut, olimmehan opiskelija/tuleva varusmies pariskunta. Apuun tähän tilanteeseen astui, kuka muistaa vielä; Kymppimatkat! Kyseinen matkatoimisto teki kaikista halvimmat matkat, jotka yleensä sijoittuivat Turkkiin. Halvimmista halvin meni kuitenkin Pohjois-Kyprokselle ja valintamme osuikin tänä perustuen hyvään hinta-hinta suhteeseen. Pohjois-Kypros oli tuolloin ja on edelleen rajoittunut turistivaltio, koska muut maat kuin Turkki ei ole tunnustanut sitä valtiona ja kaikki lennot alueelle pitää mennä Turkin kautta. No, paikkahan oli todella hieno ja vieläkään ei ole vastaan osunut yhtä koskemattomia hiekkarantoja, suosittelen.

Palaan nyt siihen tietoon ja tuskaan. Vuokrasimme vähistä rahoistamme Turkkilaiselta koijarilta (virhe 1) halvimman, Renault 12 merkkisen (virhe 2) auton. Lähdimme ajamaan saaren itäkärkeen ilman karttaa (virhe 3). Meillä oli ainoastaan turistioppaan sivu jossa oli kuva saaresta. Niin kuin mainitsin, alueella sai olla rauhassa, ei ollut ihmisiä eikä asutusta. Seuraavaksi tietenkin Rellusta loppui bensa. Onneksi olimme juuri ohittaneet toisen saaren bensa-asemista ja tästä saimme avun. Vietettyämme päivän privaattirannalla lähdimme takaisin hotellille. Hyvän suuntavaiston omaavana totesin, että vuorijonon ylitys säästäisi matka-aikaa melkoisesti (virhe 4). Kivisellä vuoritiellä puhkesi tietenkin rengas. Onneksi oli vararengas joka kuitenkin vuosi. Sitä piti pumpata vartin välein onneksi mukana olleella jalkapumpulla. Hotellille selvittiin myöhään illalla.


Seuraavana iltana kun meillä ei ollut enää autoa, päätimme suunnistaa paikallisten kehumaan vuoristoravintolaan. Lähdimme hotellilta jälleen kerran ilman karttaa (virhe 5), kävellen (virhe 6), valaisematonta (virhe 7) vuoritietä pitkin. Meillä oli ainoastaan jonkinlainen suuntima paikallisilta missä ravintola piti oleman. Kun olimme kävelleet noin tunnin pimeässä alkoi mieleen hiipiä epäilys onko ravintolaa olemassakaan. Onneksi takaa tuli auto joka pysähtyi ja kysyi onko meillä asiat kunnossa. Autossa ollut ventovieras karvainen mies vakuutti tietävänsä ravintolan, joten hyppäsimme luonnollisesti kyytiin (virhe 8). Kun olimme ajaneet noin 100 metriä auto hypähti ilmaan, olimme ajaneet jonkin yli. Kun peruutimme katsomaan tiellä kiemurteli noin tien levyinen käärme, merkkiä en nyt lähde arvaamaan. Jatkoimme siitä sitten matkaa ja ravintola löytyi. Ravintolan omistaja toi meille eteemme kahdenkymmenen ruokalajin Mezen ja illan loppulasku oli 80 markkaa joka silloin tuntui isolta rahalta.


Mennäkseni takaisin kirjoituksen alun ajatelmiin; nykyään jäisi todennäköisesti nuo kaikki virheet tekemättä. Mutta kuinka paljon jää kokematta sen takia, että tietää varoa liian montaa asiaa?

Kysyy

Michael Barn

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti