Laitetaanpas hymy hetkeksi taskuun ja otetaan kantaa. Viimekeväänä
ja kesällä suomessa käydessäni pisti silmään keskustelu suomessa aiheesta
Suvivirsi.
Minun on hyvin hankala ymmärtää sitä suomalaista ajatuksen juoksua, että jos maahamme on tullut muutama maahanmuuttaja joka uskoo eritavalla kuin me. Niin jotta emme loukkaisi heitä, romutamme koko meidän arvomaailmamme. Mitä tapahtui selkärangalle?
Minun on hyvin hankala ymmärtää sitä suomalaista ajatuksen juoksua, että jos maahamme on tullut muutama maahanmuuttaja joka uskoo eritavalla kuin me. Niin jotta emme loukkaisi heitä, romutamme koko meidän arvomaailmamme. Mitä tapahtui selkärangalle?
Vähän syvyyttä tuon tähän kysymykseen täältä
pallonkolkasta missä me olemme se vähemmistö. Ei ole puhettakaan täällä, että
yhteiskuntaa oltaisiin muuttamassa siihen suuntaa, jotta meitä ei loukattaisi
tai meille ei tulisi paha mieli. Asetelma on, että täällä eletään näin ja jos
ei kelpaa, rajalla viranomaiset leimaa sinun passisi ulos oikein mielellään.
Muutamia esimerkkejä mitä se tarkoittaa. Nykyisin vähän
aurinkoa saanut nahkani, leikkaamaton parta poskessa hämää aika-ajoin ihmisiä
luulemaan minua alueen asukkaaksi. Vielä kun vanhempani onnistuivat Ylistaron
kauppalassa arpomaan minulle täysin arabialaisen kutsuma nimen, sekaannukset
ovat valmiita.
Täällä käydään oikeudessa vähän väliä leimaamassa jotain
kuponkeja liittyen lähinnä yrityksen papereihin. Aina välissä sinne itsekin
sitten ahdistuu menemään vaikka työväki ne yleensä tekee. Jokaiseen paperiin
tarvitaan tuomarin allekirjoitus omien lisäksi. Nämä omat allekirjoitukset
sitten pitää jonkun kolmannen osapuolen todistaa. Siellä oikeustalon käytävillä
sitten kirjoitellaan nimiä ristiin rastiin miesten kanssa.
Mutta minunpa nimeni ei kelpaakaan siellä todistajaksi. Syy on hyvin yksinkertainen, minä edustan väärää uskomista ja siksi nimeni on epäluotettava.
Mutta minunpa nimeni ei kelpaakaan siellä todistajaksi. Syy on hyvin yksinkertainen, minä edustan väärää uskomista ja siksi nimeni on epäluotettava.
Projekti mitä vedän, sijaitsee alueella, minne pääsevät
vain oikein uskovat ihmiset, siksi en ole koskaan työmaalla käynyt vaikka siitä
projektista vastuussa olenkin.
Tänään saavuin tapaamaan asiakasta yhden uuden projektin tiimoilta kaupunkiin
missä on tärkeä rakennus keskellä kylää. Rakennuksen ympärillä on 8km säteellä
ns. suoja-alue minne eivät saa tulla ketkään toisin uskovat. Pitkin kaupungin
katuja ja aavikon kukkuloita on isoja betonisia tauluja, missä kerrotaan alueen
rajat.
Niinpä nytkin istun alueen rajalla sijaitsevassa hotellissa, odottamassa asiakkaan projektipäällikköä palaveriin.
Niinpä nytkin istun alueen rajalla sijaitsevassa hotellissa, odottamassa asiakkaan projektipäällikköä palaveriin.
Mielestäni me suomalaisetkin voitaisiin kasvattaa
takaisin selkärankamme. Se joka ei halua suvivirttämme laulaa, hyräilköön omia
joikujaan hiljaa nurkassa sen aikaa. Niin lapsenikin tekevät paikallisessa
koulussa kun siellä on omat joikunsa menossa. Ei 9 vuotiaalta tytöltämme kysytä
loukkaako tämä sinun kotikasvatustasi. Jos meinaat oppia lukemaan, joka aamu
joikut kuuntelet.
Loppujenlopuksi onko se suvaitsevaisuutta, että kumartaa
joka suuntaan?
Ainakin nämä ihmiset täälläpäin maailmaa arvostavat selkäraisuutta, vaikka se ranka olisi heidän näkökulmastaan kiertynyt väärään suuntaan.
Ainakin nämä ihmiset täälläpäin maailmaa arvostavat selkäraisuutta, vaikka se ranka olisi heidän näkökulmastaan kiertynyt väärään suuntaan.
Sinulla on arvot joiden mukaan sinä muodostat maailman
kuvasi ja mihin he voivat peilata omaa maailman kuvaansa.
Marcus Stone
Paljossa olen samaa mieltä ja varsinkin lopun selkärankaisuuden arvostuksesta hiekkalaatikollasi. Pahasti nyt vaan näyttää siltä ettei täällä suvivirsi raikaa muutaman uskonnottoman vuoksi, sillä olen kuullut huhuja torninkansan ihmettelevän suomalaisten uskottomuutta/ takin kääntöä omalle kulttuuriperinnölle.
VastaaPoista